Opgave 2:
Funktionen “kørTilBord1”:
Koden til at aktivere den:
Opgave 3:
Funktionerne “kørTilBord2” og “kørTilBord3”:
Koden til at aktivere dem:
Opgave 4, del 1:
Det mønster vi kan se er:
- Gentage “x” antal gange (hen til bordet):
- kørFrem
- følgStreg
- Kast sushi
- Gentage “y” antal gange (hen til kokken):
- kørFrem
- følgStreg
Værdien af “x” og “y” er forskelligt for hvert bord, men prøv at tæl hvad de er for vores tre borde:
- Bord 1:
- X = 1
- Y = 3
- Bord 2:
- X = 2
- Y = 2
- Bord 3:
- X = 3
- Y = 1
Opgave 4, del 2:
Hvis vi tænker på vores tre borde og giver dem et tal:
- Bord 1 = 1
- Bord 2 = 2
- Bord 3 = 3
- Kokkens bord = 4
Når vi skal hen til et bord, er værdien af “x”:
- x = Bordet (eks. bord 3) = 3
Mens værdien af “y” er:
- y = Bordet (eks. bord 3) – antallet af borde (4) = 1
Det vil sige:
- Bord 1:
- x = 1
- y = 4 – 1 = 3
- Bord 2:
- x = 2
- y = 4 – 2 = 2
- Bord 1:
- x = 3
- y = 4 – 3 = 1
Opgave 4, del 3:
- Funktionen “bringSushiUd”:
- Koden til at kalde funktionen “bringSushiUd (bord) (antal borde i alt)”: